Stadscowboy vzw en HOPPER&FUCHS presenteren een fotoboek dat Nico Dockx samenstelde uit het archief van fotograaf Mark Rietveld (1969-2022).
Mark Rietveld was in Antwerpen vooral bekend om zijn fotografie waarin hij verslag deed van de ondergrondse muziekscene en kunstwereld. Mark had op concerten altijd minstens evenveel aandacht voor wat er in de periferie van het podium gebeurde – hij bracht dus ook het publiek en de omgeving in beeld. Er sprak uit zijn werk een diepe liefde voor de rafelranden van de kunst- en muziekwereld, waar iedereen – kunstenaars, publiek, barpersoneel en de wc-madam – deel van uitmaakt. Zeker Mark maakte daar onlosmakelijk deel van uit. Het was overigens vaak stil in Marks foto’s, ook als je er zelf bij was geweest en je je messcherp een luide en wilde nacht herinnerde.
Als je de afgelopen twee decennia op plekken als Onder Stroom, Scheld’apen, Stadslimiet, Factor 44, de Tenace Boot, De Nor, AudioPlant, Minigolf Beatrijs, Forbidden City, Bar Paniek of Het Bos kwam, was er een goede kans dat je hem voor, naast en achter het podium zag rondzwerven, zijn camera onopvallend in de aanslag, tussendoor her en der praatjes slaand. Mark was er vaak, heel vaak. Hij maakte deel uit van het meubilair dat hij tot zijn onderwerp had gekozen. Een paar dagen na zo’n avond verscheen een zorgvuldige selectie online, zodat de afwezigen een glimp te zien kregen van wat ze gemist hadden.
Maar wie verder in zijn oeuvre duikt, vindt een fotograaf voor wie de hele wereld een wonderlijk onderwerp kon zijn: het archief zit vol verstilde heidegezichten, gescheurde schorrebodems, stillevens, katten, parken in de sneeuw, tijdloze figuren in Praag of Parijs en huiselijke scènes, … Mark fotografeerde kortom, met zeer veel liefde, zijn hele biotoop.
Omdat het een gigantisch archief is, werd een beroep gedaan op Nico Dockx, kunstenaar en onderzoeker verbonden aan onderzoeksgroep ArchiVolt aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. Iemand die de immense hoeveelheid aan beelden met de nodige afstand kon scannen om een selectie te maken. Een selectie die lijnen trekt en verbanden legt tussen al die verschillende beelden, die samen Marks biotoop vormden.